Bli egenanställd eller starta eget – vad är skillnaden?
För dagens entreprenörer finns det fler möjligheter än någonsin att få ut sin idé eller tjänst på marknaden. För dig som är nybörjare, bara har ett fåtal uppdrag eller dig som vill provköra din tjänst först, finns det två alternativ som är något enklare än de andra; Att bli egenanställd eller att starta eget företag. En egenanställning innebär att du kan fakturera som privatperson via ett egenanställningsföretag.
Är du osäker på vilken anställningsform som passar dig och din idé bäst? Det finns såklart för och nackdelar med allt. Läs vidare för att veta mer om skillnaderna mellan att vara egenanställd vs. att starta eget företag.
Fakturera med eller utan företag
Likheter mellan egenanställning och eget företag
Innan vi tar skillnaderna mellan de olika anställningsformerna bör vi ta reda på vilka likheter som finns mellan att ha en egenanställning, jämfört med att starta eget företag. Sanningen är faktiskt att det finns en del gemensamma faktorer.
Både som egenanställd och egenföretagare arbetar du åt dig själv. Du väljer din egen lön, vad du vill jobba med, vem du vill jobba för och hur mycket du vill jobba. När du har en egenanställning eller eget företag kan du även i viss mån själv välja när du vill få ut din lön, genom att påverka förfallodatum på dina fakturor. Du behöver heller inte ett startkapital för att starta varken egenanställning eller en enskild firma, något som krävs vid uppstart av t.ex. aktiebolag.
Skillnaden mellan egenanställning och enskilt företag
Den största skillnaden mellan en egenanställning och att driva ett eget enskilt företag är mängden pappersarbete. Driver du eget företag måste du hålla reda på skatter, regler och sköta all administration själv. Egenföretagare måste även själv se till att teckna en passande försäkring. Driver du en enskild firma, det vill säga utan aktier, innebär det också en större finansiell risk. Som egenanställd är det enda du behöver tänka på att fylla i och skicka iväg dina fakturor. Detta gör det betydligt enklare att fakturera som privatperson jämfört med att fakturera med företag.
Fördelar och nackdelar med att starta enskild firma
Fördelar:
Enkelt att starta helt utan startkapital
Du har större möjlighet att göra avdrag för utgifter
Skatten kan varieras från år till år
Nackdelar:
Innebär en större finansiell risk för dig personligen
Betydligt med administration och pappersarbete
Du behöver läsa på om lagar och regler
Du måste teckna en försäkring själv
Fördelar och nackdelar med egenanställning
Fördelar:
Du kan fakturera som privatperson
Enkelt att starta helt utan startkapital
Du behöver inte sköta administration
Du får mer tid över till ditt faktiska arbeteInget juridiskt ansvar
Du är alltid försäkrad genom egenanställningsföretaget
Nackdelar:
Lägre skatteavdrag för verksamhetskostnader
Du måste betala en avgift till egenanställningsföretaget
Skatten kan inte varieras från år till år
Vissa A-kassor har andra regler för egenanställning
Funderar du på att bli egenanställd hos Dostep?
Vill du veta mer om vad det innebär att fakturera utan företag hos Dostep? Vi har samlat massor av värdefull information under vanliga frågor & svar.
Fyll i uppgifterna i formuläret så återkommer vi med ett kostnadsfritt samtal.