Så kan du fakturera som Privatperson
Att fakturera som privatperson idag är faktiskt både lättare och mer effektivt än vad du kanske tror. Är du ute efter ett sätt att provköra en egen tjänst eller verksamhet har vi på Dostep den bästa lösningen! Genom att bli egenanställd via vårt anställningsföretag kan du som privatperson fakturera helt själv. För att komma igång behöver du alltså ha varken företag eller f-skatt. Första steget för att börja fakturera är att skapa ett konto, när du gör det får du tillgång till vårt fakturaverktyg!
Bli egenanställd via Dostep
Dostep är ett så kallat faktureringsföretag som hjälper dig att fakturera som privatperson. Denna form för arbete heter att vara egenanställd, och passar perfekt för dig som är frilansare eller nyfiken på att starta eget eller bara inte vill hålla på med administration. Processen går till så att du blir ”anställd” av Dostep, och fakturerar dina kunder genom oss och vår f-skattesedel i vårt fakturaverktyg. Vi drar av skatt och sociala avgifter direkt från fakturan och betalar därefter ut din lön. Enklare än så blir det inte! Det första steget för att börja skicka fakturor är att skapa ett konto.
Kan vem som helst fakturera som privatperson?
Ja, nästan vem som helst kan bli egenanställd och börja fakturera som privatperson. Vi kan hjälpa dig så länge som du har ett svenskt personnummer! Egenanställning fungerar bra om du redan har en anställning och vill provköra din idé innan du startar ett eget företag eller om du vill driva verksamheten vid sidan om ditt huvudsakliga arbete. En egenanställning passar för alla yrken, oavsett om du är frilansande journalist, kock, konsulent eller personlig tränare. Med rätt målsättning och lite kreativitet är möjligheterna som egenanställd nästintill oändliga.
”Jag rekommenderar Dostep”
Egenanställd byggkonsult hos Dostep
”Från att ha varit fast anställd på olika byggföretag under en längre tid kände jag att det var dags att testa något annat. Dostep blev en naturlig lösning och partner när jag behöver skicka fakturor till mina kunder. Det underlättar att inte behöva sitta med den administrativa biten utan låta Dostep sköta den. Att skicka fakturor och se till att alla betalas kan vara krävande vilket är något jag också är tacksam över att Dostep hjälper till med. Jag rekommenderar Dostep och tänker fortsätta använda dem långt framöver”.
Emma Williams – Byggkonsult
Vad kostar det att vara egenanställd hos Dostep?
Dostep tar inte ut några fasta kostnader eller medlemsavgifter hos våra egenanställda frilansare. Istället dras en liten procentuell servicekostnad på 5 % av fakturabeloppet direkt från din lön, tillsammans med skatter och andra sociala avgifter. Det enda du behöver tänka på är alltså att utföra ditt arbete och skicka in dina fakturor till oss. När du skickar fakturor som privatperson hos oss sköter Dostep all administration, så att du istället kan lägga allt fokus på ditt faktiska arbete. Utöver den administrativa tjänsten som Dostep utför så erbjuder vi också att vara bollplank till era verksamhetsfrågor.
Skapa och skicka en faktura som privatperson
Ibland kan det kännas krångligt när man ska skicka fakturor vilket är något vi jobbat hårt med att undvika på Dostep. Hos oss är det enkelt och smidigt att fakturera och skicka fakturor till företag i EU, utanför EU och privatpersoner. Vi har bra kontakt med skatteverket och är experter på moms vilket gör att det är okej att du inte är det. Hos oss på Dostep behöver du som privatperson endast göra tre saker för att fakturera till din kund.
1. Fyll i uppgifter om din kund
2. Fyll i uppgifter om ditt arbete
3. Hur stort belopp som ska faktureras
Vad är en faktura
En faktura är ett betalningskrav som frilansaren / den egenanställda fakturerar till sin uppdragsgivare (kund) för att ett underlag över vad som har utförts och vad som ska betalas ska finnas. På fakturan står det beskrivet hur och när arbetet gjorts och till vilken adress pengarna ska betalas in till samt beloppet. När du som privatperson vill fakturera så behöver du ta hjälp av ett egenanställningsföretag som Dostep som innehar F-skatt. Med hjälp av oss och vårt fakturaverktyg kan du fakturera dina kunder & ta betalt när du vill och hur mycket du vill.
Så fungerar fakturor
Fakturor kan skickas till både företag och privatpersoner. Det blir en verifikation för det jobb som utförts för dig och din kund. Fakturan är grunden till din verksamhet och det du fakturerar avgör beloppet du får betalt i lön. Som privatperson kan du fakturera utan företag och använda Dosteps organisationsnummer, f-skattsedel och momsregistreringsnummer utan att behöva starta eget företag. Du slipper all den administration det kräver och kan fokusera på din verksamhet och ta betalt. Börja fakturera privatperson och företag på 2 minuter!
Börja fakturera som privatperson redan idag!
Är du nyfiken på att börja fakturera som utan företag har vi på Dostep bara en sak att säga: Kör på! Vi har inga uppsägningstider och du väljer själv vad du vill jobba med, vem du jobbar för och när du utför ditt arbete. En egenanställning innebär alltså samma frihet som egenföretagsamhet, samtidigt som du har alla bekvämligheter som vid en anställning. Vi förstår om du tycker att det låter lite för bra för att vara sant. Därför har vi samlat massor av information om vad det innebär att vara egenanställd, vilka skillnader och fördelar som finns samt skapat en FAQ med vanliga frågor och svar.
Har du frågor eller funderingar kring egenanställning eller fakturering är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi ser fram emot att höra om ditt projekt och dina tjänster du erbjuder!
FAQ
Din lön baseras på beloppet på fakturan du fakturerar din kund. Efter vi fått in pengarna drar vi själva vår avgift på 5%, dras arbetsgivaravgifter och slutligen skatt. Därefter betalar vi in lönen på ditt angivna bankkonto och pengarna är på kontot inom 24h. Vi tar även hand om moms och rapporterar in allt till skatteverket. Du kan räkna ut din lön i vårt räkneexempel.
Vanligtvis är momssatsen 25%. För vissa tjänster är den 12% och 6%. Den procentsats du ska använda dig av beror på branschen du arbetar inom. Du läsa på skatteverkets hemsida om vilken momssats du bör använda eller kontakta vår kundtjänst.
Att sköta fakturering och ta betalt utan eget företag är enkelt i Dosteps fakturaverktyg. Du börjar med att fylla i uppgifter om din kund (namn och adress osv..) Sedan fyller du i uppgifter om arbetet och jobbet som utförts. Där anger du också hur mycket du ska ta betalt för uppdraget, reseersättning, material osv. Därefter kommer du till sektionen om avdrag och utlägg. Du kan göra avdrag på inköpt förbrukningsmaterial ifall du kan redovisa kvitto. Sedan kommer en summering där du avslutningsvis bestämmer betalningsvillkor och signerar fakturan. Efter detta granskar vi fakturan och skickar iväg den och väntar sedan på betalning från din kund.
Du kan göra avdrag för förbrukningsmaterial vilket innebär att utläggen måste förbrukas under arbetets gång. Det du gör utlägg för får inte användas vidare i fler uppdrag / jobb. Exempelvis så kan du göra avdrag för papper men inte för själva skrivaren.
Du kan ha betalningsanmärkningar och fortfarande använda Dosteps tjänst. Vi är till för alla!
Privatpersoner
Privatpersoner har inte tillgång till f-skatt som krävs för att en man ska kunna fakturera. Detta har vi löst genom att låta dig som privatperson bli ”egenanställd” hos oss.
Hur ser en faktura ut?
För att fakturera behöver du ange: Din kund, namn och adress, postnummer, postort, referensnamn, mailadress för fakturan, tjänster som du säljer, arbetade timmar / uppdrag, belopp, betalningsvillkor (när betalning ska ske), momsbelopp (moms), eventuella avdrag & kvitton och skatteavdrag.
Mer ingående om hur en faktura skickas och hur fakturering går till ser du när du får tillgång till vårt fakturaverktyg. Du kan se fakturaverktyget under fliken ”skapa faktura” när du har skapat ett konto.